S příchodem prvních podzimních dnů zavítali do Střední školy Slavkov – Austerlitz dne 1. října 2024 zástupci BESIPU, PČR, HZS a Asociace dopravních psychologů, aby zdejší studenty oboru automechanik upozornili na vážné hrozby, které číhají na začínající řidiče na dopravních komunikacích.
Cílem projektu, který zaštiťuje Ministerstvo dopravy ČR svým oddělením BESIP (Bezpečnost silničního provozu), je seznámit budoucí začínající řidiče s tím, jaká jsou rizika vedoucí k vážným dopravním nehodám, jak postupovat v případě dopravní nehody, ale také s legislativními novinkami, například řízením od 17 let s mentorem.
Během čtyř vyučovacích hodin absolvovali všichni účastníci projektu „kolečko“ po stanovištích, kde je zástupci jednotlivých organizací seznamovali s náplní své práce a předávali cenné postřehy ze své bohaté profesní praxe.
Hasičský záchranný sbor reprezentovala kpt. Mgr. Pavla Pražáková. Krátce představila jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému a pracovní náplň hasičů. Snažila se studenty přesvědčit o důležitosti aplikace Záchranka, která v případě dopravní nehody může ušetřit mnoho drahocenného času (autor článku si zmíněnou aplikaci pod dojmem pádných argumentů nainstaloval). Druhá část hasičského bloku spočívala v rozboru videa o správném postupu při záchraně účastníků vážné dopravní nehody.
Policie ČR vyslala do Slavkova u Brna dva své zástupce. V první části policejního bloku nás por. Mgr. Alice Musilová seznámila s alarmujícími statistikami nehodovosti, rizikem řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu a drog a legislativními změnami, které umožňují řídit automobil mladým řidičům od sedmnácti let. Její kolega nprap. Bc. Roman Pávek se v druhé části zaměřil na praktickou stránku policejní práce, studenti například poznali průběh silniční kontroly, dostali nabídku absolvovat dechovou zkoušku na přítomnost drog a vyzkoušet si brýle simulující vidění unaveného člověka.
Dopravní psycholog svoji hodinu rozdělil do dvou částí. V první se věnoval problematice závislostí, se kterými se řidiči dostávají do problémů. Alkohol a drogy jsou okolnosti, které řidiče někdy neomezují v řízení motorových vozidel, avšak stávají se nebezpečnými pro ostatní účastníky silničního provozu. Otázkám, jak se takovým situacím vyhnout a také následkům a postihům, byla věnována tato část hodiny. Následují polovina se věnovala skutečným, zdokumentovaným a kamerou z vozidel zachyceným situacím. Na nich bylo vysvětlováno, jak se v různých situacích zachovat a jak na naše řidičské chování působí psychika a psychická pohoda.
Zkratka BESIP znamená bezpečnost silničního provozu, proto reprezentant této části projektu Ing. Pavel Čížek se soustředil ve své prezentaci na dva zásadní body – POZORNOST a ČITELNOST (PŘEDVÍDATELNOST). Tyto dva aspekty demonstroval na konkrétních situacích, kde správné chování účastníků silničního provozu pomáhá předcházet dopravním nehodám a zachraňovat lidské životy.
Čtyřhodinový blok přednášek naše budoucí profesionály upozornil na úskalí provozu motorových vozidel. Provedl je otázkou předcházení rizik dopravních nehod, osvětlil kontrolní úlohy policie, varoval před následky neuváženého jednání a ukázal základní postupy pro minimalizaci případných škod na zdraví i majetku. Článek bych rád zakončil heslem ze soutěže BESIPU o nejlepší slogan pro bezpečnost silničního provozu.
Jezdím tak rychle, jak můj strážný anděl lítá a ten můj lítá pomalu! Děkujeme přítomným lektorům, profesionálům ve svých oborech za čas věnovaný projektu Nultá hodina autoškoly, který měli možnost žáci naší školy zažít.
Mgr. P. Krpata, Ing. R. Zouhar